سوهان عسلي سوهان عسلي .

سوهان عسلي

سوهان كنجدي


سوهان كنجدي را شايد به عنوان يك نوع شيريني و يا تنقل بشناسيم. اما ماجراي سوهان كنجدي به همينجا ختم نمي‌شود. در اين مطلب مي‌خواهيم آنچه كه مي‌توان درباره‌ي سوهان كنجد و كنجد دانست را به شما بگوييم. ممكن است فكر كنيد كه مگر يك نوع شيريني چه ماجراهايي مي‌تواند داشته باشد. اما بگذاريد از اول شروع كنيم، با نت نوشت همراه باشيد.


سوهان كنجدي

پيش از آغاز صحبت از سوهان كنجدي به سراغ كنجد مي رويم، كه نام‌هاي ديگر آن سمسم و جلجلان است، از نخستين دانه‌هاي خوراكي است كه انسان آن را كشف كرده است. اين دانه‌ها قابليت استخراج روغن را نيز دارا هستند.

عمده‌ترين استفاده از اين دانه، خوراكي است اما شايان ذكر است كه در موارد درماني و دارويي نيز از كنجد استفاده مي‌شود كه چند مورد از اين استفاده‌ها عبارتند از: حلال در محلول‌هاي تزريقي، پادزهر برخي از سموم، درمان لك و سوختگي و … . كنجد و روغن آن امروزه در دنيا از محبوبيت بسياري برخوردار است كه اين محبوبيت به دليل فوايد موثر و بسيار آن بر بدن انسان است.


فوايد كنجد
 

 

تاثير كنجد بر استخوان ها


خبر خوبي براي كساني كه به دلايل مختلف از جمله مشكلات گوارشي، نمي‌توانند شير تازه مصرف كنند اين است كه يك مشت دانه كنجد چيزي برابر با يك ليوان و نصفي شير تازه كلسيم دارد. پس مي‌توان از كنجد به عنوان منبعي سرشار از كلسيم استفاده كرد.

 

تاثير كنجد بر فشار خون


كنجد موجود در سوهان كنجدي به دليل دارا بودن اسيدهاي چرب اشباع نشده‌ و وجود امگا۳ در آن، مي‌تواند فشار خون را در بدن انسان تا حدي بالانس كند. اين موضوع را پژوهشگران بر روي موش‌هاي صحرايي آزمايش كرده اند و گمان مي‌كنند كه كنجد به دلايل مختلف از جمله تركيبات خاص چربي‌اش مي‌تواند فشار خون را كنترل كند.

 

 

تاثير كنجد بر پوست


شايد بتوان گفت فوايد كنجد بر روي پوست بسيار گسترده تر از نواحي ديگر بدن است. كنجد به دليل خاصيت كلاژن سازي‌اش مي‌تواند ماده‌اي بسيار موثر بر روي پوست باشد كه از پيري و چروك پوست جلوگيري مي‌كند.

همچنين اين دانه به دليل اينكه روغن آن با اشعه‌ي ماوراي بنفش مقابله مي‌كند، قادر است از سرطان پوست نيز تا حدي پيشگيري كند. البته شايان ذكر است كه كنجد تنها از سرطان پوست جلوگيري نمي‌كند.

زيرا كنجد داراي تركيباتي از اسيد فيتيك، منيزيم و فيتوسترول است كه مي‌توان گفت به طور كلي از بوجود آمدن سلول‌هاي سرطاني جلوگيري مي‌نمايد.

اين چند مورد را در مطلب سوهان كنجدي برشمرديم تا بتوانيم تا حدي اين دانه‌ي ريز و خوشمزه را با مخاطبان بيشتر آشنا كنيم. خواص كنجد به اين چند مورد محدود نمي‌شود و خواص ديگر آن بر روي سلامت قلب، كنترل ديابت، كنترل اضطراب، ضد كم خوني، تقويت كننده‌ي سيستم گوارش و… فابل تامل است.

موطن اين گياه جادويي و ثمر بخش كشور هندوستان بوده است. كنجد از هندوستان به سراسر دنيا راه يافت اما هنوز هم بيشترين مصرف آن در آسياي شرقي ديده مي‌شود. تنها موردي كه در مورد كنجد بايد بدانيد و احتياط كنيد مسئله‌ي آلرژي است. حدود ۱ درصد از جمعيت جهان به گياه كنجد آلرژي دارند.

سوهان كنجدي، اين شيريني قديمي ايراني كه در سفره‌هاي تنقلات عيد جايگاه ويژه‌اي دارد و بسيار محبوب است، داراي خواص زيادي هم هست كه اين خواص، خوردن آن را لذت بخش تر نيز مي‌كند.

اين شيريني كه داراي طبيعي گرم است و مي‌تواند سردي بدن را به سرعت رفع كند، منبع غني ويتامين E نيز هست. سوهان كنجدي را شايد هميشه به صورت آماده از قنادي‌ها خريداري كرده ايد، اما جالب است بدانيد كه اين شيريني لذيذ را به راحتي مي‌توانيد در خانه تهيه كنيد. همانطور كه مي‌دانيد هر خوراكي، خانگي‌اش بيشتر مزه مي‌دهد.


طرز تهيه سوهان كنجدي

اين دستور براي تهيه‌ي يك بشقاب كوچك (پيش دستي) است.


مواد لازم جهت تهيه سوهان كنجدي

    شكر: ثلث ليوان
    كنجد: نصف ليوان
    كره: ربع  قاشق غذاخوري
    وانيل يا زعفران: به اندازه دلخواه

در گام نخست، شكر را روي حرارت كم بگذاريد و صبر كنيد. يادتان باشد كه از ظروف نچسب استفاده كنيد. هنگامي كه رنگ شكر عوض شد، چند دفعه آن را بهم زده تا شكر آب شود و قيافه‌اي شكل كارامل پيدا كند.

رنگ شكر براي سوهان كنجدي مي‌بايست قهوه‌اي شود، اما نسوزد. حال وقت آن است كه كنجد‌هاي خام خود را توي تابه ريخته و كمي حرارت دهيد. كنجد‌ها خيلي زود بو داده مي‌شوند.

اكنون كنجدهاي بو داده شده را به شكر كراملي اضافه نماييد. سپس كره و زعفران را به سرعت روي آن بريزيد و بهم بزنيد. زماني كه كنجد‌ها و كره و شكر كاملا مخلوط شدند، ديگر سوهان كنجدي شما آماده است.

حال بايد پيش از آن كه مخلوط شما سرد شود آن را سيني چرب شده كه از قبل آماده كرده ايد به شكل قاشق قاشق بريزيد. ديگر سوهان‌ها را به حال خود رها كرده تا در دماي خانه سفت و سرد شوند. آري تهيه‌ي سوهان كنجدي لذيذ ايراني به همين سادگي است!
نكات كليدي راجع به سوهان كنجدي

مي دانيم كه براي پختن و درست كردن هر خوراكي بايد نكاتي را بدانيم تا بتوانيم آن خوراك را به بهترين نحو ارائه دهيم. در ادامه به نكات كليدي تهيه‌ي سوهان كنجدي اشاره مي‌كنيم.

    به هيچ وجه به شكر، آب اضافه نكنيد تا حل شود.
    به ياد داشته باشيد كه مقدار كنجد بايد بيشتر از شكر باشد.
    پيش از كاراملي شدن كنجد را به آن اضافه نكنيد.


برچسب: سوهان، سوهان عسلي، سوهان قم، سوهان كنجدي،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۳:۰۰ توسط:سوهان عسلي موضوع: نظرات (0)